dissabte, 7 de novembre del 2009

AID

El primer pas per decidir bé és saber preveure les conseqüències, per a mi i per als altres, dels que diré o del que faré. Per valorar la possiblitat d'implementar el Programa de Competència Social a la vostra escola, us proposo fer un AID (Avantatges, Inconvinents i Dubtes). En realitzar aquesta activitat tabé exercitem els pensaments de perspectiva, ja que el que és un avantatge per una persona pot ser un inconvenient per un altre, i l'alternatiu, ja que davant de qualsevol situació hen de valorar diverses possibilitats.

Si voleu posar en pràctica aquesta activitat a l'aula (cicle superior), hau de comptar amb uns 45-50 minuts i disposar els nens i les nenes en cercle, si es pot. Cal começar explicant que el millor mètode per decidim si fem o no una cosa, no és deixar-nos portar per si "m'agrada" o "em ve de gust", sinó que cal considerar els pros i els contres.
Els plantegem una situació com ara :
  • Què passaria si es decidís treure els seints dels autobusos?
  • Què passaria si totoh hagués de portar un identificador amb un "emoticon" que indiqués el nostre estat d'ànim (només n'hi hauria de tres tipus: tris, alegre i enfadat)?
  • Què passaria si es decidís pintar tots els cotxes del mateix color?
A continuació deixem 2 minuts perquè individulament i en silenci pensin els avantatges, els inconvenients i els dubtes de la pregunta i que els anotin a la seva llibreta.
Passats els dos minuts, hi ha d'haver discussió en petit grup (4 persones), formats a l'atzar o com vosaltres volgueu, durant no més de 3 minuts.
Tal i com estan asseguts, es fa la posta en comú. Priemr preguntarem els avantatges. No s'han de repetir, per això hauran d'estar molt atents. També convé que anotin a la seva llibreta les aportacions dels companys que ells no tenen (en un altre color).
Farem el mateix amb els incovenients i amb els dubtes. Tot plegat no ha de durar més de 12 minuts.
Es repeteix l'activitat amb un altre tema o ab dos més (atenció al temps!!).
L'activitat no acaba aqui, ara cal fer una discussió general o METACOGNICIÓ. Els plantejarem una sèrie de preguntes que es discuteixen entre tota la classe vetllant perquè la discussió no es polaritzi i que no duri més de 10 minuts.
  1. 1. Acostumes a pensar els avantatges i els incovenients abans de fe alguna cosa important?
  2. 2.Es pot estar absolutament segur sense dubtes, dels avantatges i dels inconvenients d'alguna cosa o bé creieu que es corren alguns riscos a l'hora de decidir?
  3. 3. És possible que un avantatge per una persona sigui un inconvenient per a d'altres? Poseu exenples
  4. 4. Com es valoren els avantatges i els inconvenients, per la importància o pel nombre?

Si voleu , podeu dedicar els darrers 5 minuts (és el que aconsella el programa) a fer un esforç creatiu i proposar als alumnes que imaginin una frase o eslògan que resumeixi aquesta activitat (de vegades ajuda posar com a exemple una dita o frase feta).

El que interessa és que entenguin que tot i que sembla un joc, saber pensar els avantatges i els inconvenients abans de decidir pot tenir una importància definitiva en les nostres vides, que és important resoldre els dubtes abans de decidir i que decidire amb el cap, encara que també escoltarem el cor.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada